Veelgestelde vragen

Aanbieding

Wie is de aanbieder van de zonnepanelen?

Zayaz doet u een aanbieding via Greenchoice, zij zijn de leverancier van de zonnepanelen en zorgen voor de installatie en het onderhoud.

Ik heb nog geen aanbod ontvangen van Zayaz / Greenchoice. Kom ik aanmerking?

Zayaz wil zoveel mogelijk woningen duurzaam maken, maar helaas kan dat niet allemaal tegelijkertijd. Daarnaast is niet iedere woning geschikt, bijvoorbeeld door de ligging, de technische staat van het dak of het type woning. 


Hoe weet ik of ik bij de huurders hoor die een aanbieding gaan krijgen?

Wilt u weten of uw huisadres bij de selectie voor Zayaz hoort? Stuur dan een e-mail aan zayaz@greenchoicezon.nl met uw naam- en adresgegevens en wij zoeken het voor u uit.

Waarom biedt Zayaz zonnepanelen aan?

Zayaz wil hiermee graag een duurzame bijdrage leveren aan het milieu. Hierdoor krijgt u de kans om mee te doen aan dit uniek zonnepanelenproject, waardoor u direct gaat besparen op uw energierekening. Zonnepanelen zijn namelijk goed voor het milieu én uw portemonnee.

Ben ik verplicht om akkoord te gaan?

Nee, u mag zelf beslissen of u een duurzame bijdrage aan het milieu wilt leveren en daarmee tevens uw energierekening verlaagt.

Hoe weet ik wat mijn voordeel is?

Greenchoice maakt voor elke bewoner een individuele berekening. Deze is gebaseerd € 0,15 per kWh en hangt af van uw verbruik. U ontvangt hierover een persoonlijk bericht van Greenchoice. We hanteren €0,15 per kWh omdat we rekening houden met toekomstige veranderingen in bijvoorbeeld de salderingsregeling. De inschatting is voorzichtig gedaan, evenals de prijs per kWh die lager ligt dan het landelijke gemiddelde. U kunt er dus van uit gaan dat uw besparing op uw energiekosten met zonnepanelen zelfs groter is. 

Hoeveel zonnepanelen worden er per woning op de daken geplaatst?

Per woning wordt bekeken of het dakoppervlakte geschikt is voor 6, 8 of 10 panelen. Voor een optimale besparing bekijkt Greenchoice uw beschikbare dakoppervlak en uw energie verbruik om u een persoonlijk advies te geven.

Hoe werkt de besparing?

Voor gas en stroom betaalt u een vast (termijn)bedrag aan uw energieleverancier. De hoogte van dit (termijn) bedrag is vastgesteld op basis van het gemiddelde verbruik (van de afgelopen vijf jaar) op het adres waar u woont. Dit (termijn)bedrag omvat alle kosten voor stroom en gas. Nadat het jaar is afgelopen, wordt berekend of u meer of minder verbruikt hebt (of u bij moet betalen of geld terugkrijgt) dan het vastgestelde bedrag.

 Wanneer u  voor zonnepanelen kiest, wekt u zelf stroom op. Hierdoor klopt de verwachte afname niet meer. U gebruikt namelijk uw zelf opgewekte energie voor uw elektrische apparaten en heeft dus minder stroom van uw energieleverancier nodig. Als het jaar om is betaalt uw energieleverancier u het teveel betaalde (termijn)bedrag terug. Uw energieleverancier verlaagt dan ook automatisch het termijnbedrag.

 U kunt er ook voor kiezen om uw (termijn)bedrag meteen (na installatie van de zonnepanelen) te verlagen met het bedrag (de servicekosten) dat u betaalt voor de zonnepanelen. Verlaagt u uw (termijn)bedrag niet, dan bouwt u een spaarpotje op en ontvangt u dit geld aan het einde van het jaar terug.

Servicekosten

Hoe hoog zijn de servicekosten en waarop zijn deze gebaseerd?

Zayaz betaalt de aanschaf, plaatsing en het onderhoud van de zonnepanelen. U betaalt hiervoor maandelijks een bijdrage voor per zonnepaneel. Deze vindt u terug in de brief en in uw persoonlijke aanbod. Uw totale woonlasten dalen: onderaan de streep houdt u geld over omdat u bespaart op uw energierekening.

Wordt de vergoeding die ik via de servicekosten betaal, ieder jaar verhoogd?

Nee, de vergoeding staat vast en wordt niet jaarlijks geindexeerd: 

6 panelen = €11,33 per maand
8 panelen = €13,75 per maand
10 panelen = € 16,13 per maand

Hoe lang moet ik de servicekosten betalen?

U betaalt deze kosten voor onbepaalde tijd. Dit gaat in op het moment dat u de servicekosten voor de panelen begint te betalen.

Komen de servicekosten voor de zonnepanelen in aanmerking voor huurtoeslag?

Nee

Overeenkomst

Kan ik de overeenkomst tussentijds beƫindigen?

Nee, u gaat een overeenkomst voor onbeperkte tijd aan met Zayaz. De overeenkomst hoort bij de woning. Zodra u verhuist vervalt uw verplichting.

Worden de afspraken vastgelegd?

Ja, nadat u zich aanmeldt krijgt u een persoonlijk aanbod met de voorwaarden. U kunt dan akkoord geven voor het plaatsen van zonnepanelen en tekent ook de bijbehorende algemene voorwaarden via Greenchoice, daarna gaan we binnen drie maanden installeren.

Monitoring

Monitoren jullie de opbrengst van de zonnepanelen?

Aan de omvormer is een module gekoppeld die zelfstandig via 4G de opwekking van de zonnepanelen doorgeeft aan Greenchoice. Uw internetverbinding wordt dus niet gebruikt. Met deze module wordt in de gaten gehouden of het systeem goed werkt en of u stroom opwekt.

Kunnen jullie ook zien wat ik verbruik?

Nee, wij monitoren alleen wat de zonnepanelen opwekken en hebben technisch geen toegang tot het energieverbruik in uw woning.

Storing & Onderhoud

Mijn zonnepanelen werken niet, waar kan ik terecht?

Hebt u zonnepanelen via Greenchoice? Neem dan contact op met Greenchoice via 085 782 5005 of zayaz@greenchoicezon.nl. Het nummer vindt u ook op uw omvormer.

Hebt u zonnepanelen op uw woning via een andere leverancier? Kijk dan op uw omvormer wie u moet bellen, of neem contact op met de klantenservice van Zayaz.

Een handleiding met alle belangrijke informatie over uw zonnestroomsysteem is te vinden op: https://www.barryenberend.nl/zayaz/informatie/uw-zonnestroomsysteem

Hoe is het onderhoud van de zonnepanelen geborgd?

Greenchoice verzorgt het onderhoud. Dat is hetzelfde bedrijf dat de panelen bij u installeert. Zayaz betaalt het onderhoud, als huurder heeft u hier geen omkijken naar.

Overige vragen

Waar kan ik terecht met vragen?

Hebt u een aanbod ontvangen van Zayaz en Greenchoice voor zonnepanelen? Dan kunt u met al uw vragen bij hen terecht. Zij hebben een speciaal telefoonnummer voor huurders van Zayaz: 085 782 5005. Ook zijn zij bereikbaar via zayaz@greenchociezon.nl en via WhatsApp 06 19 2705 62.

Hebt u geen aanbod ontvangen en hebt u wel een vraag over zonnepanelen? Neem dan contact op met de klantenservice van Zayaz. Zij zorgen dan dat uw vraag beantwoord wordt.

Ik heb een klacht over de zonnepanelen, waar kan ik terecht?

Gaat uw klacht over het aanbod voor zonnepanelen via Greenchoice? Neem dan in eerste instantie contact op met Greenchoice via 085 782 5005 of zayaz@greenchoicezon.nl. Komt u er met hen niet uit? Neem dan contact op met Zayaz.

Kan ik bij mijn huidige energieleverancier blijven?

U heeft de vrije keuze voor energieleverancier, zoals altijd. U hoeft niet te wisselen.

Kan ik zelf ook zonnepanelen kopen?

Ja, als u zelf zonnepanelen wilt kopen, is dit mogelijk. Dit kan ook bij Greenchoice. U dient dan wel toestemming te vragen aan Zayaz. Mogelijk krijgt u een vergoeding als u de woning verlaat. 

 

 

 

Check uw postcode

Lees in onze privacyverklaring hoe we de gegevens uit dit formulier verwerken.
Goed nieuws! Uw dak is geschikt voor zonnepanelen!
Goed om te weten:
als u zich aanmeldt, zit u nog nergens aan vast. Wij nemen eerst contact met u op om een afspraak te maken voor persoonlijk advies.
Helaas, er is geen resultaat gevonden op deze postcode.

Ik wil advies

*
*
Lees in onze privacyverklaring hoe we de gegevens uit dit formulier verwerken.