Veelgestelde vragen

Waarom biedt Woonpartners eigenlijk zonnepanelen aan?

Woonpartners wil hiermee graag een duurzame bijdrage leveren aan het milieu. Hierdoor krijgt u de kans om mee te doen aan dit uniek zonnestroomproject waardoor u gaat besparen op uw energierekening. Zonnepanelen zijn namelijk goed voor het milieu én uw portemonnee.

Ben ik verplicht om akkoord te gaan?

Nee, u mag zelf beslissen of u een duurzame bijdrage aan het milieu wilt leveren en daarmee tevens uw energierekening verlaagt. 

Hoe hoog zijn de extra servicekosten en waarom moet ik die betalen?

Woonpartners betaalt de aanschaf, garanties, plaatsing en het onderhoud van de zonnepanelen. U betaalt hiervoor maandelijks een extra bijdrage in de servicekosten van €2 per zonnepaneel. Deze vindt u terug in de servicekosten met omschrijving “zonnepanelen”. Onderaan de streep houdt u geld over omdat u bespaart op uw energierekening.

Hoe lang moet ik de extra servicekosten betalen?

U betaalt deze kosten 15 jaar lang. Na deze periode hoeft u geen servicekosten meer te betalen en mag u gratis genieten van het voordeel dat deze zonnepanelen voor u opleveren. De termijn van 15 jaar gaat in op het moment dat u de extra servicekosten begint te betalen.

Hoe weet ik wat mijn voordeel is?

Greenchoice maakt voor elke bewoner een individuele berekening. Dit is gebaseerd op € 0,23 per kWh en hangt af van uw verbruik. U ontvangt hierover een persoonlijk bericht van Greenchoice. Op basis van de keuze voor 6 zonnepanelen, een verbruik van 3500 kWh aan stroom per jaar , een dak vrij van schaduw en gericht op het zuiden kan uw besparing oplopen tot €330 per jaar. U vindt een rekenvoorbeeld op de pagina 'Meer informatie'.

Wat is de garantie dat ik een kostenbesparing heb?

De gemiddelde opbrengst in kWh per jaar is gebaseerd op de afgelopen tien jaar. Hierdoor kunnen we een betrouwbare besparing berekenen.

Hoeveel zonnepanelen worden er per woning op de daken geplaatst?

Per woning wordt bekeken of het dakoppervlakte geschikt is voor 4, 6 of 8 panelen. Ook wordt de optimale winst voor u berekend zodat u een goede keuze kunt maken.

Kan ik bij mijn huidige energieleverancier blijven?

Ja, u hoeft niet van energieleverancier te wisselen. U behoudt de vrije keuze om van energieleverancier te wisselen.

Hoe is het onderhoud van de zonnepanelen geborgd?

Greenchoice verzorgt het onderhoud. Dat is dezelfde partij die de panelen bij u installeert. Woonpartners betaalt het onderhoud, als huurder heeft u hier geen omkijken naar.

Belangrijke informatie over uw zonnestroomsysteem is te vinden op: https://www.barryenberend.nl/woonpartners/uwzonnestroomsysteem

Worden de afspraken vastgelegd?

Ja, u geeft in eerste instantie akkoord voor het plaatsen van zonnepanelen en tekent ook de bijbehorende algemene voorwaarden via Greenchoice.

Heeft de plaatsing van zonnepanelen invloed op de WWS punten van mijn woning?

Nee, dit heeft geen effect op uw jaarlijkse huuraanpassing.

Wat is salderen?

Op zonnige dagen, wanneer de meeste bewoners meestal zelf niet thuis zijn, is het goed mogelijk dat de energie die zij zelf opwekken niet direct gebruikt wordt. Er ontstaat dan een energieoverschot. Doordat de zonnepanelen gekoppeld zijn aan de meterkast, wordt dit overschot automatisch terug geleverd aan het openbare elektriciteitsnetwerk. In Nederland geldt het principe dat terug geleverde energie wordt afgetrokken van het verbruik. Het tegen elkaar wegstrepen wordt salderen genoemd en kunt u teruglezen op de jaarafrekening.

De salderingsregeling wordt naar alle waarschijnlijkheid in 2021 omgevormd tot een nieuwe regeling (terug-leversubsidie) omdat de verwachting is dat de kosten van zonnestroom zullen dalen en er steeds minder stimulering nodig is voor kleinschalig zon. Uitgangspunten zullen zijn: gemiddelde terugverdientijd van circa 7 jaar, voor burgers en bedrijven die al geïnvesteerd hebben in zonnepanelen komt er een soepele overgang en kleinverbruikers betalen ook in de toekomst geen energiebelasting, btw en opslag duurzame energie (ode).

Hoe weet ik of mijn meterkast geschikt is voor een zonnepanelensysteem?

Tijdens de schouwing zal de geschiktheid van de meterkast worden beoordeeld. In de meeste gevallen is uw huidige meterkast geschikt voor een zonnepanelensysteem. In de gevallen dat uw meterkast niet geschikt is zal Greenchoice ervoor zorgen dat de meterkast wordt vervangen door een geschikte meterkast. Hier zijn voor u geen kosten aan verbonden.

De meterkasten dienen namelijk te voldoen aan de NEN1010 veiligheidsnorm, vaak bestaan deze uit een groepenkast met schakelaars inclusief hoofd- en aardlekschakelaars. Uw netbeheerder (Enexis) beheert uw netaansluiting en beschikt over uw meterkast gegevens.

Wanneer is het niet mogelijk om deel te nemen aan de actie?

In bepaalde situaties is het helaas niet mogelijk om panelen bij u te plaatsen vanwege de kenmerken van uw dak of woning. Op de volgende type daken kunnen we geen zonnepanelen plaatsen:

  • Er zit asbest in uw dak verwerkt
  • U heeft een plat dak bestaande uit bitumen met vastgedrukt grind
  • U heeft schuinbitumen dakbedekking
  • U heeft leiendakpannen op uw schuin dak

 Als er een serre of uitbouw aanwezig is, die het onmogelijk maakt om het dak veilig te betreden.

Is er een brandgevaar bij mijn zonnepanelen?

Greenchoice werkt uitsluitend met gecertificeerde installateurs, welke ervoor zorgen dat de installatie en ventilatie van het zonnestroomsysteem volgens de veiligheidsvoorschriften en -normen zal worden uitgevoerd. Hierdoor is de kans op brandgevaar nihil.

 

 

 

Check uw postcode

Lees in onze privacyverklaring hoe we de gegevens uit dit formulier verwerken.
Gemiddelde besparing
100 / per jaar
8,33 / per maand
Helaas, er is geen resultaat gevonden op deze postcode. Bekijk volledige berekening

Ik wil advies

*
*
Lees in onze privacyverklaring hoe we de gegevens uit dit formulier verwerken.